Skip to content
020 – 638 14 89
020 – 638 14 89
MijnBakkerSpees
Kennisbank
MijnBakkerSpees
Kennisbank
  • CIVIEL
    • CIVIEL
    • RAW-Bestek
    • Calculatie
    • RAW-Administratie
    • V&G Plan
    • Keuringsplan
    • Klantverhalen
    • Trainingen
  • VISI
    • VISI
    • voor Aannemers
    • voor Opdrachtgevers
    • voor Ingenieursbureaus
    • voor Leveranciers
    • Toepassingen
      • UAV2012
      • UAV-GC
      • Bouwteam
      • Deelopdrachten
      • STABU
      • BIM
      • AUR
    • Features
      • Basis features
      • Extra features
      • Koppelingen
    • Klantverhalen
    • Trainingen
  • CALC
    • CALC
    • voor Opdrachtnemers
    • voor Opdrachtgevers
    • voor Ingenieursbureaus
    • Features
    • Klantverhalen
    • Trainingen
  • Over ons
    • Over ons
    • Ons team
    • Werken bij
    • Nieuws
  • Contact

CIVIEL

RAW-Bestek

Calculatie

RAW-Administratie

V&G Plan

Abonnement

Huur

Online

Onderwijs

CIVIEL Trainingen

CIVIEL Klantverhalen

VISI

voor Aannemers

voor Adviesbureaus

voor Opdrachtgevers

voor Leveranciers

Features

Koppelingen

UAV2012

UAV-GC

Bouwteam

Deelopdrachten

Stabu

BIM

AUR

VISI Trainingen

VISI Klantverhalen

CALC

voor Aannemers

voor Opdrachtgevers

voor Ingenieursbureaus

Features

Investeringsraming

Kostenraming energietransitie

Offerte

Kostenraming en offerte

Onderhoudsraming

Contractprijzen

CALC Trainingen

CALC Klantverhalen

Over ons

Team

Werken bij

Contact

Nieuws

Evenementen

Trainingen

Klantverhalen

Algemene voorwaarden

Privacybeleid

MijnBakkerSpees
Kennisbank
info@bakkerspees.nl
Amstel 141F
1018 EP Amsterdam
020 – 638 14 89

Volg ons op social:

Linkedin Bakker&Spees
Youtube Bakker&Spees
Bakker&Spees/CIVIEL nieuws/Raamovereenkomsten
22/12/2015
Hoe houd je al je raamovereenkomsten overzichtelijk?

Raamovereenkomsten

Raamovereenkomsten (voorheen OMOP) is een bekende term binnen de GWW-sector. Meer en meer gemeentes kiezen ervoor om raamovereenkomsten af te sluiten. Volgens CROW werden er in 2013 rond de 1400 OMOP bestekken aanbesteed, in 2014 waren dit er al bijna 1700. CROW heeft hier goed op ingespeeld door in de Standaard Bepalingen 2015 diverse aanpassingen te maken op dit vlak. Ook wij merken aan de servicedeskvragen een toenemende interesse in het maken en beheren van een raamovereenkomst en het opstellen van deelopdrachten. Sommige organisaties vragen zich af wat ze ermee kunnen, anderen willen weten hoe ze het kunnen integreren in hun software. Daarom hebben we de meest voorkomende vragen op een rijtje gezet.

Wat is een raamovereenkomst?

Een raamovereenkomst is een contract waarvan vooraf nog niet bekend is hoeveel en welke werkzaamheden er exact gerealiseerd gaan worden. Een opdrachtgever stelt, zoals gebruikelijk, een bestek op met werkomschrijvingen, maar dan met fictieve hoeveelheden. De aannemer hoeft dan alleen een eenheidsprijs per post of werkomschrijving te geven.
Na de aanbesteding zal de opdrachtgever op basis van de werkelijke hoeveelheden deelopdrachten uitgeven voor bepaalde werkzaamheden. Op dat moment is precies duidelijk wat de aanneemsom voor dat stuk werk gaat worden.
Een voorbeeld is openbare verlichting. Een gemeente wilt eerst de prijs weten voor het vervangen van alle soorten verlichtingsobjecten in de gemeente. In de deelopdracht zal de gemeente een bepaalde wijk aanwijzen, of alleen de defecte objecten laten vervangen.

 

Er bestaan twee soorten raamovereenkomsten:

Raambestek

Een raambestek wordt vaak gebruikt voor onderhoudswerkzaamheden. Voorbeelden zijn openbare verlichting, elementenverhardingen (straat- en grondwerk) of groenonderhoud (begraafplaats of sportvelden)

Servicebestek

Een servicebestek wordt gebruikt voor zaken waar men geen invloed op heeft, zoals bijvoorbeeld gladheidbestrijding. Het is nog onzeker waar, wanneer en hoe vaak dit nodig zal zijn. Een aannemer krijgt geen deelopdracht, maar moet zodra het sneeuwt of glad wordt aan de slag.

Het raambestek bestaat dus uit fictieve hoeveelheden, aangegeven met een O (standaard 2010) of een F (standaard 2015). Zodra er een deelopdracht is gemaakt veranderen deze posten in A of V. De afrekening van de deelopdrachten zal voor een groot deel conform de UAV 2012 gaan, maar wel met enkele afwijkende bepalingen vanuit de Standaard RAW Bepalingen 2015 (paragraaf 01.21).

Wat zijn de voordelen?

  • Besparen van tijd en kosten
    Nog onbekend is waar, wanneer en welke werkzaamheden precies uitgevoerd moeten worden. Normaliter zou dit neerkomen op meerdere aanbestedingen, maar met een raamovereenkomst hoeft er maar één keer aanbesteed te worden. Dat scheelt een hoop tijd, maar zeker ook flink wat kosten.
  • Je houdt de complete regie
    Je kan zelf bepalen waar en wanneer je de deelopdrachten uitgeeft.
  • Minder meerwerk
    Veel van het (onnodige) meerwerk is verleden tijd, omdat je veel beter weet wat voor werkzaamheden er uitgevoerd moeten gaan worden.
  • Vaste aannemer(s) voor langere periode
    Je gaat voor een langere termijn een afspraak aan met een aannemer. Je kent elkaar, weet wat je aan elkaar hebt en je kent elkaars werkwijze. Dat is goed voor de continuïteit.
Stratenmakers Bakker&Spees

Hoe kunnen wij je hierbij helpen?

In de module RAW-Bestek kun je de raamovereenkomst opstellen, uiteraard conform de Standaard RAW Bepalingen 2015. In de module Calculatie maak je eenvoudig de deelopdrachten inclusief aanneemsom. De administratie houd je bij in de module RAW-Administratie, wederom conform de Standaard RAW Bepalingen 2015 en UAV 2012.

STAPPENPLAN DEELOPDRACHTEN

DEEL DIT ARTIKEL:

  • Icon Linkedin
  • Share Email
BEKIJK AL HET NIEUWS

Maak kennis met CIVIEL

Met CIVIEL maak je RAW-bestekken, V&G-plannen, calculaties en administraties. Onze software is gebaseerd op de RAW-systematiek en goedgekeurd door CROW, dit maakt CIVIEL betrouwbaar.

MAAK KENNIS MET CIVIEL
CIVIEL software van Bakker&Spees

Maak je keuze

  • Nieuws
    • Bakker&Spees nieuws
      • Richting 2050
      • Samen aan het roer
      • Certificering
    • CIVIEL nieuws
      • RAW
      • de Software
      • Koppelingen
    • VISI nieuws
      • de Standaard
      • de Software
      • BIM
    • CALC nieuws
  • Evenementen
  • Trainingen
    • CIVIEL trainingen
    • VISI trainingen
    • CALC trainingen
  • Klantverhalen
    • CIVIEL Klantverhaal
    • VISI Klantverhaal
      • Opdrachtgevers
      • Aannemers
      • Ingenieursbureaus
    • VISI Project
    • CALC Klantverhaal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte! Je ontvangt de nieuwsbrief ongeveer tien keer per jaar in je mailbox. Uitschrijven is makkelijk.

Amstel 141F, 1018 EP Amsterdam
info@bakkerspees.nl
020 – 638 14 89
MijnBakkerSpees
Bezoek de Kennisbank

Volg ons op social:

Al meer dan 900 organisaties in de grond-, weg-, en waterbouw maken gebruik van onze software. Of het nu gaat om aanbesteding, voorbereiding, uitvoering of onderhoud.

MijnBakkerSpees
Kennisbank
  • CIVIEL
  • VISI
  • CALC
  • Trainingen
  • Klantverhalen
  • Nieuws
  • Over ons
  • Privacybeleid
  • Werken bij
  • Contact
Amstel 141F, 1018 EP Amsterdam
info@bakkerspees.nl
020 – 638 14 89

Volg ons op social:

Linkedin Bakker&Spees
Youtube Bakker&Spees

Bakker&Spees Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte! Je ontvangt de nieuwsbrief ongeveer tien keer per jaar in je mailbox. Uitschrijven is makkelijk.

© 2025. Bakker&Spees
Privacy policy

ISO 9001 Bakker&Spees
ISO IEC 27001 Bakker&Spees
NEN commissie Bakker&Spees
VISI-standaard
RAW CROW Bakker&Spees
SBB leerbedrijf Bakker&Spees
Forum Standaardisatie Bakker&Spees
digiGO, Bakker&Spees
X

Kun je niet vinden waar je naar op zoek bent?
Neem contact met onze specialisten op. Zij staan
klaar om je op weg te helpen!