Het ontstaan van CALC

Vandaag spreken we met Michiel Banus, product owner van de productgroep CALC. Vanuit zijn rol als product owner bepaalt Michiel de koers voor de ontwikkeling van CALC en stuurt hij het programmeursteam aan.

Michiel is inmiddels 17 jaar werkzaam voor Bakker&Spees.  Met zijn jarenlange ervaring weet Michiel precies wat er in de markt speelt en waar behoefte aan is. Vanuit zijn rol als product owner bepaalt Michiel de koers voor de ontwikkeling van CALC en stuurt hij het programmeursteam aan.

Wat is de reden dat jullie CALC hebben ontwikkeld?

We hebben CALC ontwikkeld omdat we steeds vaker van klanten hoorden dat ze niet voldoende uit de voeten konden met CIVIEL Calculatie. Wel voor de RAW-bestekken, maar niet voor andere calculaties. Vaak werd Excel er bij gepakt en werden er ingewikkelde koppelingen tussen tabbladen gemaakt en veel formules toegepast.

Wij vonden het erg zonde dat men naar een ander pakket moest grijpen en niet alles met onze software kon doen. Dus zo is het idee ontstaan om een calculatiepakket te maken dat heel goed was in RAW-bestekken uitrekenen maar waar je ook gemakkelijk in een ander format kon calculeren. Uitgangspunt was  ‘vrijheid’. CIVIEL 10, zoals het toen heette, moest de opvolger zijn van CIVIEL 8 wat betekende dat de  modules RAW-Bestek en de RAW-Administratie er ook in moesten komen. .

Op dit moment zit er geen RAW ondersteuning in CALC toch?

Nee dat klopt, in 2011 zijn we begonnen met het ontwikkelen van CIVIEL 10. Na een paar jaar moesten we helaas concluderen dat we niet op de goede weg zaten. Met pijn in ons hart hebben we CIVIEL 10 in de prullenbak gegooid. Het uitgangspunt ‘vrijheid’ bleek heel moeilijk te realiseren als je toch ook steeds bezig bent om de  RAW-systematiek te implementeren. We gingen terug naar de tekentafel. Inmiddels had een enthousiaste programmeur het team versterkt en hij kwam met nieuwe frisse ideeën. Toen hebben we het omgedraaid, in plaats van software te ontwikkelen die alles kan, hebben we CALC nu gebouwd om te calculeren.

Dat is een gedurfde stap, alles in de prullenbak gooien.

Ja dat vonden wij ook. We hadden er al veel tijd en geld ingestopt, maar het was gewoon niet goed.
En achteraf zijn we ontzettend blij met die keuze, want de software is nu echt veel beter!

Oh, vertel…

Omdat we weer helemaal opnieuw konden beginnen en de beslissing hadden gemaakt om de RAW (tenminste voorlopig) aan de kant te schuiven, waren we zelf ook ‘vrij’. Ineens was er veel meer mogelijk en hebben we ons echt gefocust op het ontwikkelen van de ‘Business Rule Engine’. Dit kun je zien als een editor waarin je aangeeft wat er berekend moet worden. Standaard zitten er al veel berekeningen in, maar we kunnen dit ook helemaal klantspecifiek maken. Makkelijkste vergelijking is misschien met de formules in Excel. Alleen zijn de formules in CALC al voorgedefinieerd en heb je natuurlijk een gekoppelde databibliotheek.

Wat is een databibliotheek precies?

Meestal wil je onderbouwd calculeren, simpel gezegd je wilt weten hoe je aan een bepaalde prijs komt. In de databibliotheek, die wij de Stamgegevens noemen, kun je al je prijzen opslaan en beheren. Dit kan de prijs van een shovel of grondwerker zijn, maar ook op een veel abstracter niveau zoals een kilometer weg inclusief verlichting en fietspaden of een compleet object.

Kun je daar wat meer over vertellen?

In CALC kan je op heel veel verschillende manieren calculeren, net wat nodig is voor die fase van een project. Calculeren met lagen noemen wij dit. Op de 1e laag zitten bijvoorbeeld de tarieven voor arbeid, materiaal en materieel. De 2e laag noemen wij werkpakketten, dit zijn bundelingen van tarieven die de prijs van een bepaalde handeling representeren. Voorbeeld is het plaatsen van een damwand of het ontgraven van een sleuf. Op het 3e niveau zitten de constructies, dit zijn weer bundelingen van werkpakketten die samen tot iets groters leiden. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van een nieuwe kade, of de aanleg van een glasvezelkabel met huisaansluitingen.  Op het 4e niveau vind je de profielen, dit zijn weer bundelingen van constructies. Hier komt meestal een prijs uit voor een object, bijvoorbeeld de aanleg van een nieuwe brug of tunnel. De meeste organisaties stoppen op dit niveau, maar CALC biedt de mogelijkheid om nog hoger (of lager) te gaan. Net wat de klant op dat moment nodig heeft.

Dat klinkt interessant. Dus als ik het goed begrijp kun je per calculatie bepalen wat en hoe je wilt calculeren?

Ja dat klopt precies, per calculatie bepaal je wat je wilt calculeren, welk sjabloon je daarvoor gaat gebruiken en hoe je het wilt onderbouwen. En dan heb ik het helemaal nog niet gehad over alle variabelen die je aan je calculatie kan toevoegen om bijvoorbeeld kansberekeningen te doen. Maar dat is voor nu te veel informatie, dat bewaar ik voor een volgende keer.

Daar houden we je aan. Is er nog iets wat je wilt delen?

Het was een hobbelige weg om hier te komen, maar ik denk echt dat we een veelzijdig en vooral  toekomstbestendig calculatiepakket hebben ontwikkeld. De eerste reacties zijn in ieder geval erg positief. Ik ben ontzettend trots op het team en kan niet wachten om organisaties te assisteren bij de implementatie van CALC! Heb je interesse in CALC? Schroom dan niet om met mij in contact te komen, of om een demo aan te vragen.

 

Aanbevolen product

CALC

Of je nu Life Cycle Costing analyses maakt, een eis uitrekent voor een UAV-GC-aanbesteding of gewoon een offerte met werkzaamheden en een prijs opstelt: CALC is geschikt voor elke berekening en elke branche.

Wij zijn Bakker&Spees

Grip op de zaak: dat is in 4 woorden wat onze software je geeft. Als je in de GWW werkt, maken we je bedrijfsvoering makkelijker en beter. We helpen je met persoonlijke service en deskundig advies. Zo kun jij de zaken efficiënter, eenvoudiger en plezieriger runnen.

We optimaliseren en innoveren onze producten continu, zodat jij steeds beschikt over de beste software met het oog op de toekomst. Daarbij zien we onszelf niet alleen als leverancier. Ons deskundig team helpt jou altijd de beste oplossing te vinden.