Zuidwestelijke Randweg Waddinxveen (N457)

Om er voor te zorgen dat verkeer niet meer nodeloos door het dorp Waddinxveen hoeft te rijden is er gekozen om de nieuwe Vredenburghlaan aan te leggen. Een belangrijke weg om in de regio rondom Gouda en Waddinxveen de bereikbaarheid te verbeteren.

De nieuwe Vredenburghlaan van 2,2 kilometer lang maakt onderdeel uit van de Zuidwestelijke randweg rondom Waddinxveen, samen met de nog aan te leggen Bentwoudlaan en de Verlengde Beethovenlaan. De A12, A20 en het bedrijventerrein Glasparel+ worden hierdoor beter bereikbaar. De Vredenburghlaan heeft als wegnummer N457, net als de Moordrechtboog, waar de weg op aansluit. Vanaf de A20 kan men direct naar Waddinxveen rijden. De randweg ontlast het lokale wegennet van Waddinxveen en moet leiden tot minder opstoppingen. 

Het project

De nieuwe Vredenburghlaan in Waddinxveen is inmiddels klaar en is op 21 april 2021 in gebruik genomen. Dat is veel eerder dan gepland.
De werkzaamheden in het project betreffen het ontwerpen en realiseren van een volledig nieuwe provinciale weg inclusief vier kunstwerken, twee fietstunnels en twee VRI-geregelde kruisingen. Samen met opdrachtgever provincie Zuid-Holland zijn tijdens de bouw van de weg veel maatregelen getroffen, zodat de hinder voor de omgeving zo minimaal mogelijk is gebleven.

In de gunning voor het project Vredenburghlaan-zuidelijke randweg Waddinxveen speelde de score op duurzaamheid en de inpassing van de provinciale weg in de omgeving mee . Zo versterkt een nieuwe bomenrij langs de zuidwestzijde van de provinciale weg straks de kenmerkende ontginningsstructuur van de Zuidplaspolder. Ook is er gebruik gemaakt van duurzaam geluidsreducerend asfalt. Naast duurzaamheid is ook veiligheid een belangrijk onderdeel van de aanleg. Zo is er een brede middenberm aangelegd, is er een extra vangrail geplaatst in de bocht bij de rotonde en is er bij de fietstunnel nadrukkelijk rekening gehouden met sociale veiligheid en de zichtlijn.
Tijdens de aanleg is er 3130 m3 beton gebruikt, is er 2600 ton stil asfalt gelegd en zijn er 150 bomen geplant.

Gebruik van VISI

Om tijdens het project alle benodigde informatie en communicatie uit te wisselen en vast te leggen wordt VISI gebruikt. Boskalis en provincie Zuid-Holland maken hierbij gebruik van het landelijk toegepaste UAV-GC VISI-raamwerk van Bakker&Spees. Hiermee hebben beide organisaties op elk moment direct inzichtelijk wat de status is van alle ontwerp- en realisatiedocumenten, financiën en kwalitatieve zaken. In VISI kunnen de projectleden alle formele procedures gemakkelijk uitvoeren en volgen op het gebied van toetsing en acceptatie, afwijkingen, wijzigingen, termijnen, meldingen, verslagen en opleveringen .

Wie?
Provincie Zuid-Holland en Boskalis

Looptijd
2019 - 2021

Meer weten over dit project?

Beeld: ©Provincie Zuid-Holland

Relevant product

VISI

Of je nu wegen, bruggen, of stations ontwerpt, bouwt, beheert of onderhoudt, je doet het samen. VISI stelt je in staat dat professioneel en efficiënt te realiseren met ons communicatieplatform.

Wij zijn Bakker&Spees

Grip op de zaak: dat is in 4 woorden wat onze software je geeft. Als je in de GWW werkt, maken we je bedrijfsvoering makkelijker en beter. We helpen je met persoonlijke service en deskundig advies. Zo kun jij de zaken efficiënter, eenvoudiger en plezieriger runnen.

We optimaliseren en innoveren onze producten continu, zodat jij steeds beschikt over de beste software met het oog op de toekomst. Daarbij zien we onszelf niet alleen als leverancier. Ons deskundig team helpt jou altijd de beste oplossing te vinden.